Duidelijkheid over winacties op Facebook

Duidelijkheid over winacties op Facebook

Winacties op Facebook zijn enorm populair! Het is een vrij eenvoudige manier om meer naamsbekendheid te krijgen voor jouw product en jouw bedrijf en natuurlijk jouw Facebook pagina. MAAR….

Facebook heeft ook regels waar je je aan moet houden!

Wist je dat?

Zo zijn Like, Share en win acties niet toegestaan! Precies, het delen van het bericht mag niet als voorwaarde gesteld worden om kans te maken op de prijs. Wat mag dan wel?

De regels voor winacties op Facebook kun je nalezen in de promotierichtlijnen van Facebook, onder letter E. Tijdens het schrijven van dit artikel luidt de tekst:

E.    Promoties
1. Als je Facebook gebruikt om een promotie bekend te maken of te beheren (bijvoorbeeld een wedstrijd of loterij), ben je verantwoordelijk voor de wettige activiteiten van die promotie, inclusief:
a.   De officiële regels;
b.   Aanbiedingsvoorwaarden en deelnamevereisten (bijvoorbeeld beperking voor leeftijd en woonplaats); en
c.   Naleving van geldende regelgeving met betrekking tot de promotie en alle aangeboden prijzen (bijvoorbeeld registratie en het verkrijgen van noodzakelijke wettelijke toestemming).
2. Promoties op Facebook moeten:
a.   Een complete vrijwaring van Facebook bevatten voor elke deelnemer.
b.   Duidelijk aangeven dat de promotie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook of is geassocieerd met Facebook.
3. Promoties mogen worden beheerd op pagina’s of in Facebook-apps. Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (bijvoorbeeld: (“deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is bijvoorbeeld niet toegestaan).
4. We helpen je niet bij het beheer van je promotie en je gaat ermee akkoord dat je onze service voor het beheren van je promotie op eigen risico gebruikt.

De zin die regelmatig tot discussie leidt is de zin onder E3: Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (bijvoorbeeld: (“deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is bijvoorbeeld niet toegestaan).

Facebook geeft duidelijk als voorbeeld dat je niet mag vragen om het bericht te delen om kans te maken op de prijs.

Mag je dan wel vragen om een bericht te liken of te reageren op het bericht, om kans te maken op een prijs? 

Mag je die voorwaarde stellen voor jouw winactie?

Het staat er niet expliciet, maar strikt genomen kunnen de Facebook vrienden van de deelnemer zien wanneer hij of zij het bericht geliked heeft of gereageerd heeft op het bericht. Ik ben altijd van mening geweest dat dit laatste juist wel mag. Anders had Facebook dat ook wel expliciet vermeld in de promotierichtlijnen.

Het antwoord van Facebook zelf

Onlangs sprak ik een medewerker van Facebook en heb ik deze vraag direct kunnen stellen. En dit kreeg ik als antwoord:

Like & win campagnes- Deel campagnes mogen niet, Like en comment of Like en message wel.     https://www.facebook.com/help/www/513248435437336/?ref=u2u

De link die zij gaf verwijst naar deze pagina:

 

Regels Like en Win acties Facebook - Faceonline.nl

 

Kortom, hartstikke duidelijk antwoord!

Je mag niet vragen om het delen van het bericht, wel vragen om een like of een reactie op het bericht.

Volledigheidshalve nog het volgende: het is niet toegestaan om het liken van de Facebook pagina als voorwaarde te stellen voor de winactie!

Wil je meer weten over het organiseren van winacties op Facebook, Facebook apps en listbuilding, geef je dan op voor de exclusieve training. Er zijn nog enkele plaatsen vrij!

Handige tool om de winnaar te bepalen

Een handige tool om de winnaar te bepalen is de Good Luck Fairy. Je vindt deze tool op http://www.fanpagekarma.com/facebook-promotion. In onderstaande video (vanaf 1:22 min) leg ik uit hoe je deze tool kunt gebruiken om de winnaar van jouw winactie te bepalen.

Heb je nog vragen? Stel je vraag hieronder in het reactieveld!

Hug,

Maureen

Ik lees graag jouw reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading Facebook Comments ...