Waarom een weggever belangrijk is voor jouw bedrijf (+ 50 ideeën!) - Faceonline.nl

Waarom een weggever belangrijk is voor jouw bedrijf (+ 50 ideeën!)

Mijn ervaring is dat mensen jou en jouw bedrijf eerst moeten leren kennen en er vertrouwd mee moeten raken, voordat ze daadwerkelijk klant worden. Een van de beste manieren om mensen met jou en jouw bedrijf kennis te laten maken, is door het geven van waardevolle informatie.

Naast de gratis berichten op jouw Facebook pagina, kun je ook een weggever (ook wel ‘freebie’) maken die jij naar geïnteresseerden toe kunt sturen, en daarmee jouw mailinglijst opbouwen.

50 ideeën voor jouw weggever

Eén van de vragen die ik regelmatig krijg, is “Waar moet ik nou een weggever over maken?” of “Wat kan ik het beste weggeven”? Hieronder geef ik jou 50 ideeën voor jouw weggever. Belangrijk hierbij is wel dat het een waardevolle weggever moet zijn. De focus ligt op het geven van waarde omdat jij juist wilt dat mensen jou en jouw bedrijf leren kennen, niet op het zo snel mogelijk opbouwen van jouw mailinglijst! Afhankelijk van jouw branche, zal het ene idee meer of minder waardevol zijn voor jouw doelgroep. Kijk wat voor jouw doelgroep het beste past en hoe jij een waardevolle weggever voor hen kan maken!

(Klik op de afbeelding hieronder voor het e-book)

  1. Een gratis PDF, zoals een gratis e-book. De inhoud en lengte van het e-book kun je helemaal zelf bepalen.
  2. Een korte handleiding over een bepaald onderwerp (TIP: Kies een onderwerp binnen jouw vakgebied).
  3. Een waardebon of kortingscode. Als mensen toch al van plan zijn om iets bij jou te kopen, dan zullen ze dit juist waarderen. Denk bijv. aan de webshops die op hun website bijv. vermelden “schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang direct 5 euro korting op jouw aankoop”.
  4. Bijvoorbeeld een grote lijst met tips, zoals “100 tips voor ……”
  5. Een fysieke DVD. Als je een fysiek product weggeeft, dan ga je net een stapje verder. Bovendien biedt het de mogelijkheid om naast een e-mailadres ook het fysieke adres van prospects te verzamelen.
  6. Een audio download, zoals een MP3. Veel mensen willen juist naar audio luisteren in de auto of tijdens de pauze. Het is een goed alternatief voor het lezen.
  7. Een video download. Omdat je bij video zowel beeld als geluid hebt, hebben video’s voor velen een grotere waarde dan audio.
  8. Een excel overzicht. Afhankelijk van jouw business, kan je een handig spreadsheet weggeven. Bijv. Voor een belastingadviseur zou je kunnen denken aan een handig overzicht waar mensen zelf uit kunnen rekenen hoeveel belasting ze moeten betalen bij een bepaald inkomen.
  9. Een gratis ledengedeelte. Zeker als het ledengedeelte normaliter betaald is.
  10. Toegang tot een besloten Facebookgroep, forum of ander discussie gedeelte. Mensen zullen zich opgeven om toegang te krijgen tot het advies en de discussie in het besloten gedeelte.
  11. Een web applicatie. Bijvoorbeeld een website pagina waar huiseigenaren zelf hun hypotheeklasten kunnen berekenen.
  12. Stel dat jij grafische designers helpt, welke tools kan jij aanbieden waar zij geïnteresseerd in kunnen zijn? Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van photoshop brushes, waarmee zij veel tijd kunnen besparen.
  13. Checklist, bijvoorbeeld een checklist met punten waar je op moet letten als je een nieuwe laptop aanschaft.
  14. Gratis preview, zoals bijvoorbeeld een gratis hoofdstuk van je nieuwe boek.
  15. Een korte cursus, bijvoorbeeld een cursus mediteren in 7 stappen. Je zou dan bijvoorbeeld elke dag 1 les per e-mail kunnen sturen.
  16. Een recept. Mensen vinden het altijd leuk om nieuwe recepten uit te proberen.
  17. Gratis voorbeelden, bijvoorbeeld ter promotie van een marketing cursus kun je 10 voorbeelden weggeven van de beste marketingcampagnes in de geschiedenis.
  18. Een werkboek. Door actief met het werkboek aan de slag te gaan blijft de stof beter hangen.
  19. Een screensaver of wallpaper. Stel dat je een manege runt, dan zou je een screensaver of wallpaper aan kunnen bieden met mooie foto’s van paarden.
  20. Een spel. Een leerzaam spel zodat mensen meer leren over (een onderwerp in) jouw vakgebied tijdens het spelen van het spel.
  21. Een wedstrijd, bijv. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en maak kans op een geweldige prijs. (Wellicht ten overvloede, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat de prijs ook daadwerkelijk verloot gaat worden onder de nieuwsbriefabonnees.)
  22. Een aankoopgids, zoals bijvoorbeeld een gids met aandachtspunten waar je op moet letten als een nieuwe telefoon wilt kopen.
  23. Een tirade. Soms moet je je hart even luchten en geef jij jouw ongezouten mening, gedachten en/of visie over een of meer onderwerpen in jouw vakgebied.
  24. Een overzicht van jouw beste artikelen. Bundel jouw blogartikelen over een bepaald onderwerp en geef dat weg als bijv. een startersgids. Of als een verzamelgids van jouw beste artikelen over dat onderwerp.
  25. Geef antwoord op een specifiek probleem van jouw doelgroep. Ga er dieper op in en zorg ervoor dat de vraag of vragen ook volledig worden beantwoord. Er is immers niks zo teleurstellend als dat de lezer te maken krijgt met een cliffhanger of half antwoord. Het doel is juist om de lezer met jou kennis te laten maken.
  26. Een overzicht van fouten die voorkomen kunnen worden, bijvoorbeeld “7 fouten die mensen maken bij het kopen van een huis”.
  27. Een interview met iemand in jouw vakgebied. Als het een bekende naam is, zullen veel mensen geïnteresseerd zijn in het interview.
  28. Een live webinar. Het geven van een –zoals ik het noem- Kenniswebinar is een ideale mix om jouw kennis te delen, jouw expertise te laten zien en om deelnemers kennis met jou te laten maken. Bij een live webinar is de interactie erg waardevol.
  29. Een opgenomen webinar. Het beschikbaar stellen van een opgenomen webinar vergt minder inspanning. Afhankelijk van de inhoud van het webinar, kan het echter nog steeds waardevol zijn voor de kijker.
  30. Een digitale versie van jouw boek voor de e-reader. Dit is zeer aantrekkelijk als deze digitale versie normaliter betaald is.
  31. Een iPhone of Android app. Dit is aantrekkelijker als de app normaliter betaald is.
  32. Een script. Stel dat jij salestrainingen geeft, dan zou je een script gratis aan kunnen bieden die mensen kunnen gebruiken bij een acquisitiegesprek
  33. Een template, zoals bijvoorbeeld als websitebouwer kun je een aantal gratis templates aanbieden voor een website
  34. Case study. Beschrijf een praktijkvoorbeeld en de oplossing die jij hebt geboden. Op deze manier kunnen mensen een beter en concreet beeld krijgen hoe jij hen kan helpen. Daarnaast kan een case study juist ook een stukje herkenning opleveren (vergelijkbaar probleem).
  35. PLR content. Dit is content met speciale rechten voor jouw doelgroep, om die content te delen of weg te geven aan hun doelgroep.
  36. Public Domain content. Wat velen niet weten is dat materiaal in het “public domain” rechtenvrij zijn. Dit kunnen oude foto’s zijn, maar ook boeken. Een van de bekendste boeken in het public domain is bijvoorbeeld het boek Think and Grow Rich van Napoleon Hill uit 1937. Je zou een PDF van dit boek weg kunnen geven, mits het relevant is voor jouw doelgroep (houd immers het doel van de weggever in de gaten!)
  37. Een screencast-video. Stel dat jij Excel-cursussen geeft, dan zou je een video op kunnen nemen van jouw computerscherm waarin jij iets uitlegt. Die video kun je gebruiken als weggever. Een tool om screencast-video’s mee te maken is Camtasia.
  38. Toegang tot jezelf, bijvoorbeeld een gratis orientatiegesprek. Jouw tijd als expert is kostbaar, dus vergeet niet de waarde die dit gesprek vertegenwoordigd!
  39. Deal reminders. Als je regelmatig met korte acties werkt, kun je mensen laten abonneren op een mailservice waarbij ze automatisch een melding of herinnering krijgen van de nieuwe acties.
  40. Geef iets waar ze dagelijks iets aan hebben, bijvoorbeeld een handzaam overzicht van dingen die je wel en niet mag eten in je zwangerschap.
  41. Evenementen uitsluitend voor leden. Alleen leden of abonnees ontvangen een uitnodiging voor het event.
  42. Een gratis teleseminar. Dit is vergelijkbaar met een webinar, maar dan per telefoon. Mensen bellen in naar een bepaald nummer en dan kunnen ze bijv live vragen aan jou stellen.
  43. Blog artikel per e-mail. Als mensen niks willen missen van jouw blog, dan zullen ze zich aanmelden om automatisch het artikel per e-mail te ontvangen.
  44. Maak een rapportage van de belangrijkste cijfers en trends in jouw vakgebied.
  45. Een liedje. Als muzikant of componist zou je een liedje van jezelf weg kunnen geven.
  46. Het tweede deel van het artikel. Zelf ben ik geen voorstander van cliffhangers, maar wellicht dat dit juist wel goed werkt voor jou. Schrijf een interessant artikel en als ze meer willen weten, dan kunnen ze het tweede deel aanvragen.
  47. Een stap-voor-stap handleiding om iets te maken of repareren, bijv. een handleiding om je computer weer sneller te maken.
  48. Deelname aan een challenge binnen jouw vakgebied. Deelnemers moeten zich inschrijven om de mails met instructies en opdrachten te ontvangen
  49. Extra’s voor nieuwsbriefabonnees. Als nieuwsbriefabonnee ontvangen ze –naast de nieuwsbrief- bijvoorbeeld extra kortingen en/of wordt er maandelijks een leuke prijs verloot.
  50. Een gratis Skype sessie. Dit werkt zeer goed 1-op-1, en het is leuk dat je de ander ook ziet. Als je voor een Skype-sessie als weggever kiest, is het raadzaam om de duur van de Skype-sessie te communiceren. Het doel is immers om mensen kennis te laten maken met jou.

Zoals reeds eerder genoemd, adviseer ik om een waardevolle weggever te maken, die het beste past bij de behoeften van jouw doelgroep. Ik ben enorm benieuwd voor welke weggever jij gekozen hebt, laat je het me weten in de reacties onder dit artikel?

Als je eenmaal jouw weggever gereed hebt, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen deze gaan aanvragen. Elke aanvraag is een lead. Mijn ervaring is dat het adverteren op Facebook hiervoor heel goed werkt! Juist omdat het een laagdrempelige manier is om kennis met jou te maken.

Wil jij meer weten over het genereren van leads via Facebook? Neem dan gauw een kijkje op www.faceonline.nl/leadsgenereren 

Vond je dit een waardevol artikel? Wil je dit dan svp delen in jouw netwerk?

hoe genereer ik leads via facebook

 Klik op onderstaande afbeelding om het ebook te downloaden

Ik lees graag jouw reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading Facebook Comments ...